De nieuwe aldi pc? houd je nog geld over voor een digi spiegelreflex! ;-D
Webalistic - 24/11/2005 om 16:27:31
Fijn dat er nu duidelijkheid is. Je hebt hierop zeker gewacht alvorens het artikel op ZDNet te publiceren? :-) Of heeft Apple dat juist over de streep geholpen?
Aad - 24/11/2005 om 16:54:19
Tsja, als je zo rijk bent dat je geld hebt voor Apples moet je misschien niet naar me luisteren, maar ik vind dat HP mooie en goede spullen maakt. Op camera's na dan.
Kristian - 24/11/2005 om 17:12:49
Een Flybook? (Zie http://www.nytimes.com/2005/11/24/technology/circuits/24pogue.html )
Of een Vaio, die zijn ook hip.
Echte mannen bouwen overigens zelf hun PC maar dat terzijde :-)
Philip - 24/11/2005 om 17:18:10
Gewoon morgen even rond kijken :-)
Diederik - 24/11/2005 om 18:34:54
Laptop of kast?
Een Vaio zou ik dan niet doen, ik hoor daar erg slechte dingen over. Ik ben zelf dolgelukkig met mijn iBook maar ik verwacht dat Apple hardware het niet gaat worden. HP schijnt goed te zijn maar als ik geld had en geen Apple laptop zou kopen, zou ik gaan voor een Thinkpad tablet.
En wat betreft kasten maakt Alienware wel hele stoere dingen.
Alper - 24/11/2005 om 20:47:15
Hebben ze niet eens aangeboden om een nieuwe uptodate variant te leveren, met min of meer garantie dat ie wel werkt?
Dirk - 24/11/2005 om 21:17:44
Wat een vooruitzicht, de rest van je leven alleen nog maar Windows.....brrrr...
Zerocool - 24/11/2005 om 22:20:28
@Dirk: Nee, geen poging een andere machine aan me te slijten. Dat had ik eerlijk gezegd wel verwacht, al had ik in de brief wel duidelijk gemaakt dat ik voor geld terug ging.
@Zerocool: Niet ideaal nee, maar zolang OS X betekent dat je er Apple bijkrijgt, laat ik die kelk aan me voorbij gaan. Of er moet in januari wel zoiets fantastisch worden onthuld op de Macworld Expo... Ik hou m'n adem niet in.
Bovendien komt Vista uit en hoewel het bon ton is alles wat Microsoft maakt al op voorhand af te branden, wacht ik op het eindresultaat. Als ik al een machine zelfbouw, zal hij 'forward looking' zijn, zeg maar.
@All: Het moet dus een vervanging zijn voor een desktopmachine. Ik heb al een stokoude VAIO laptop voor incidentele mobiele dingen. HP, Dell of zelfbouw - het ligt nog open.
Lars - 24/11/2005 om 22:53:06
gewoon een goede mac g5, met die ander had je gewoon botte pech, kan ook met een pc bak gebeuren. er zijn miljoenen apple gebruikers zonder problemen, waaronder ik....:-)
fred - 24/11/2005 om 23:07:02
Je speelt met je leven, Fred...
Martijn - 24/11/2005 om 23:38:20
Bizarre vraag: Wat wil je met het ding? Als je er snoeihard mee wil gaan gamen dan is een zelfbouwer wat vanzelfsprekender, als het iets multimediaerigs moet zijn voor wat mail en internet met servicecontracten is er eigenlijk weinig mis met een van-de-plank-Delletje (en heeft als bijgaand voordeel dat omdat iederen ze gebruikt je er altijd drivers voor vindt voor ieder normaal OS. (de vier jaar oude optiplex op m'n bureau doet al jaren precies wat ik wil) Steun je wel het Amerikaanse grootkapitaal en Bush mee.
Philip - 24/11/2005 om 23:40:59
Als het verstrijken van de tijd mij mild stemt en ik ooit weer vrijwillig met m'n poot in de Apple-berenklem ga, zou het na de overgang naar het Intel-platform moeten zijn.
Aangezien dat pas ergens in juni volgend jaar is...
Lars - 25/11/2005 om 0:55:17
da's goed martijn, maar ik heb een mac!..:-)
fred - 25/11/2005 om 17:14:54
@Zerocool: Op het gevaar af dat ik voorlopig te boek sta als Linux-Jehova, maar Windows is natuurlijk niet het énige alternatief voor Mac OS X. Ik kan me zelf niet heugen wanneer ik XP voor het laatst heb opgestart, en ik hoef er niets om te laten.
Overigens begreep ik tot nu toe dat de Intel-versie van OSX straks ook alleen op (Intel-) Apple-hardware draait, dus of je daar nou veel mee opschiet...
Wieland - 25/11/2005 om 17:36:55
* Alex pulls his hypnotic face *
Dude. Koop een quad G5. Kansberekening sluit uit dat je de twee keer weer zulk gezeik krijgt en Mac OS zal altijd sexier blijven dan Windows, die met Vista de designplank volledig mismept.
Ik bedoel, WTF?! I wouldn't let my dog use this!
http://www.microsoft.com/presspass/presskits/windowsvista/images/image003_low.jpg
* Alex snaps his fingers *
Alex - 25/11/2005 om 19:06:32
Eh... deze bedoelde ik: http://www.microsoft.com/presspass/presskits/windowsvista/default.mspx
Alex - 25/11/2005 om 19:08:33
Mild stemmen? Jij? Muuuuhaaahaaaaaaahaaaahaha.
Nee, er is iets geknapt in het L-rsenpannetje. Die hersenschorsen zijn voorgoed als tektonische platen verschoven en zullen af en toe nog wat seismische schokken opleveren en op die momenten zul jij een "kritisch" stukje schrijven over Apple.
Maar goddamn: al 18 reacties! Is dit een record?
Albert - 25/11/2005 om 21:30:13
Ik ben nu al zo'n tien jaar een heel tevreden Apple-gebruiker (heb er 4 die het nog allemaal tot volle tevredenheid doen). De enige klacht die ik heb dat ze nu juist jou een rotte plek in de Apple hebben laten doen toekomen...
Ik *snap* met Alex mee.
Juul - 25/11/2005 om 23:53:19
Lars, mocht je er nog aan willen... check dan deze pagina ook eens
http://www.macintouch.com/reliability/index.html
Apple's quality control is supposed to catch defects before the consumer buys a Macintosh, but what's glaringly obvious from the surveys is that Apple allows a small percentage of defective computers through the system.
Martijn E - 26/11/2005 om 15:56:02
ik heb sinds gisteren zo'n Cinema display 23" op m'n powerbook, echt mega, super kwaliteit scherm. zoiets icm. een mac mini... er gaan geruchten dat ze al in januari komen met een intel processor. Naja kijk maar.
Martijn E - 26/11/2005 om 15:59:24
Dat de hardware stuk is gegaan neem ik Apple niet zozeer kwalijk. Het blijft een -relatief standaard- brok electronica, waar altijd iets aan kapot kan gaan. Het kan iedereen overkomen, met welk apparaat dan ook.
Wat mij het meeste tegenvalt aan deze saga is het feit dat Apple zo grandioos de fout in is gegaan met het oplossen van het probleem. Een maanden voortslepende kwestie is gewoon onacceptabel. En dat is nu juist, naast een zorgvuldig ontworpen product, waarom ik Apple zou kiezen. Mijn iPod ging na zes maanden gebruik stuk, en had na het melden van de klacht binnen vier dagen een gloednieuw exemplaar. Dat is de goede service die ik van Apple verwacht. Voor een peperdure machine als een PowerMac zou ik dezelfde service verwachten. Het feit dat dat niet is gebeurd, heeft mij wel even aan het twijfelen gebracht aan de overstap naar Apple.
Ik heb altijd zelf pc's gebouwd, altijd met zogenaamde A-Merk componenten. Maar nooit heb ik een systeem gehad dat 100% vlekkeloos draaide, er was altijd wel iets hardware- of softwarematigs dat niet lekker liep. Dat wijt ik fundamenteel aan Windows, de grote variatie aan hardware, en de 3rd party driver-makers. Apple heeft dit probleem niet, omdat zij volledige controle hebben over de hardware en de software. Het resultaat daarvan merk in in het dagelijkse gebruik van de Macs op mijn werk. Ze werken gewoon, niet perfect, maar wel beter dan vrijwel elke Windows pc die ik lange tijd heb gebruikt.
Al met al wordt mijn volgende pc een (Intel) Mac, ook na het lezen van de ervaringen van Lars. Als ik een Windows pc zou moeten kiezen? Een goedkope Dell, en van de rest van het geld iets leuks doen. :)
alex - 26/11/2005 om 22:33:06
Lars, ik heb inmiddels mijn derde Apple - momenteel een G5 - en nog nooit problemen gehad. Op de studio waar ik werk hebben we de laatste jaren maar één keer een hardware probleem gehad, een defecte HD. Die werd snel door de plaatselijke dealert vervangen... dus.
Rick - 27/11/2005 om 20:35:45
De Power Mac wordt donderdag door TNT opgehaald. Dan moet hij in Apple's boeken verwerkt worden en dan krijg ik geld.
Het probleem is dat ik (ook na het lezen van Martijn E's linkje bij Macintouch) geen enkel vertrouwen meer heb in de computerbouwkunsten van die tent uit Cupertino.
En hoewel ik wéét dat de kans dat ik weer zo'n kutapparaat tref klein is, de aftersales heb meegemaakt (belabberd) en ik het mezelf nooit zou vergeven als een eventuele nieuwe Mac problemen zou hebben (nog afgezien van het feit dat elk tikje of kraakje me de koude rillingen zou geven).
"Er kon enige tijd overheen gaan" dixit Apple, voor ik geld terug zie - dus ik heb noodgedwongen nog tijd om over de bestemming na te denken.
En zonder hoofdcomputer blijft het hier dus eveneens noodgedwongen stiller dan ik zou wensen.
Lars - 27/11/2005 om 23:50:14
Lars, had jij nou ook al niet zo'n kutervaring met de klantenservice van Sony toen een poweroutage de batterij van je minilaptopje naar z'n grootje werkte?
Zou het misschien aan de persoon en niet de apparatuur of de service liggen? ;-)
Pieter.
xarafan - 29/11/2005 om 12:42:24
Ey Pjotr, zie ik jou vrijdag bij de FGT Club? Dan geef ik je m'n antwoord wel even persoonlijk... ;)
Lars - 29/11/2005 om 16:23:03