Orgel
In de Volkskrant van gisteren stond een interview met Leo van Doeselaar. Op 6 juli bespeelt Van Doeselaar het gerestaureerde Maarschalkerweerdorgel in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Hij maakt een aardige opmerking over de plek van het orgel in de muziek.
"Het orgel is de synthesizer van de Barok," stelt Van Doeselaar. En dat klopt eigenlijk wel. Geen ander instrument (zeker in die tijd) kan van die ondefinieerbare klanken produceren als een flink orgel.
Onder de kundige handen van Johann Sebastian wordt het iets ongrijpbaars en niet die banale "Stem van God" uit de gemiddelde EO-meezinguitzending.
Bijvoorbeeld deze vijf minuten uit (de bijna een half uur durende) Partita sopra Sei gegrüßet Jesu gütig is een prachtig klagende, met nasale dissonanten doorwrochte variatie.
Je moet er wel een beetje werkloos voor zijn, maar BBC 2 zendt nu heel regelmatig na het middernacht'lijk uur orgelmuziek uit onder de naam "21st Century Bach".
Altijd goed als muzikaal slaapmutsje.